Při řešení reklamy pro e-shop se setkáte s pojmem XML feed. Přečtěte si co je to XML feed, jak ho používat, upravovat a praktické příklady kde se s ním nejčastěji setkáte.
Co je XML feed?
XML feed je datový soubor, který se využívá k přenosu větší sady dat. V online marketingu a ecommerce je to obvykle spojené s daty o produktech v e-shopu. Prostřednictvím XML feedu se propojít data o produktech v e-shopu s cenovými porovnávači (např. Heuréka) a reklamními systémy (např. PPC Google Ads a jejich remarketingovými a produktovými kampaněmi).
Jak používat XML feed?
E-shop generuje XML feed na určité adrese. Vy tuto adresu XML feedu nastavíte v reklamním systému (Google Ads, Heuréka apod.) a tím propojíte data o produktech mezi e-shopem a reklamním systémem.
Důležité je, aby si data z e-shopu rozuměla s daty v reklamním systému. Proto mají jednotlivé systémy specifikace XML feedů, které je potřeba pro jeho spárování dodržet. Často používané systémy a e-shopové řešení Shoptet více popíšu níže.
Jak upravit XML feed?
Pokud XML feed neodpovídá vaší představě můžete ho upravit:
- tam, kde se generuje, tedy v samotném e-shopu (pakliže takové úpravy dovoluje),
- pomocí externího nástroje, kam nahrajete XML feed z e-shopu jako vstupní feed, provedete úpravy a budete mít výstupní feed, který nahrajete do reklamního systému. Takovým nástrojem je např. Mergado.
XML feedy a jednotlivé systémy
Nyní se podívat na specifikace nejpoužívanějších nástrojů či systémů v online marketingu a v jednom e-shopovém řešení – Shoptet.
Heuréka
Tzv. Heuréka feed se stal v Česku skoro synonemem pro specifikaci XML feedu, takže na používání specifikace feedu podle Heuréky můžete narazit i v jiných nástrojích.
Specifikace XML feedu od Heuréky: https://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/
Na Heuréce můžete narazit také na nutnost párování produktů, pakliže produkty nejsou správně spárované, kategorií podle Heuréky a dostupnostní feed.
Kategorie podle Heuréky najdete v jejich stromu kategorií, více informací: https://sluzby.heureka.cz/napoveda/strom-kategorii/
Zboží.cz
Zboží patří spolu s Heurékou mezi 2 nejvýznamnější cenové porovnávače. Feed využijete také pro dynamické produktové reklamy v systému Sklik.
Specifikace XML feedu podle Zbozi.cz: https://napoveda.zbozi.cz/xml-feed/specifikace/
Glami.cz
Módní katalog Glami.cz má požadavky na feed uspůsobené módnímu segmentu.
Specifikace feedu podle Glami: https://www.glami.cz/info/feed/
Google Merchants a Google Ads
V PPC systému Google Ads se reklamy upravují prostřednictvím samostatného nástroje Google Merchants. Stejně jako je u nás rozšířená specifikace podle Heuréky, tak je ve světě rozšířená specifikace podle Google.
Specifikace XML feedu: https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=cs
Shoptet
Shoptet je krabicové řešení e-shopu. Výstupní feedy pro Heuréku, Zboží, Google nákupy a Glami najdete v administraci Shoptetu pod volbou Propojení – XML feedy. Dále si můžete vytvořit vlastní (uživatelský) XML feed. Více informací v nápovědě Shoptetu.
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.