Propagujete-li produkty přes Google Ads, je možné, že část vašich produktů není propagována (říká se jim zombie produkty) a přicházíte tak o tržby z těchto produktů. Návod jak zombie produkty najít a jak to řešit níže.
Zombie produkty
V Google Ads jsou kampaně Performance Max, které fungují na základě sběru a učení se. E-shopy mají P. Max kampaně propojené s produktovými feedy a propagují přes ně produkty (více o P.Max kampaních zde).
Kampaně tedy preferují produkty, které mají (dobrá) historická data.
Co se stane s produkty, o kterých systém nemá žádná data? (tzn. mají 0 prokliků)
Jsou v nevýhodě.
Může existovat velká skupina produktů, které v Google Ads nejsou propagovány. Říká se jim zombie produkty.
Podívejte se sami do Vaší Pmax kampaně kolik obsahuje zombie produktů.
Jak zombie produkty najít?
Step by step návod pro markeťáky / e-shopaře, kteří si chtějí ověřit, zda se to týká jejich účtu.
- Jděte do svého účtu v Google Ads a zvolte období za posledních 30 dnů.
- Zůstaňte v prostředí celého účtu bez výběru kampaně, abyste získali data za celý účet.
- V levém menu v základní nabídce vyberte Produkty.
- Nad výpisem produktů zvolte filtr Kliknutí = 0 (můžete vyzkoušet také limit počtu zobrazení) a stav produktu Připraveno k zobrazování a Připraveno k zobrazování s omezeními (tím zajistíme, že máme pouze hodnoty za produkty, které se mohou propagovat).
- Když srolujete dolů, vpravo dole uvidíte kolik takových produktů máte.
Už víte kolik máte zombie produktů.
Když už tyto produkty znáte, potřebujete je oživit.
Jak zombie produkty oživit?
Zombie produktům pomůžeme, když je dostaneme do zvlášť určené kampaně.
Mě se osvědčila Performance Max kampaň.
1. Stanovte si pravidlo, jaký produkt považujete za zombie.
0 prokliků nebo do 5 prokliků za posledních 30 dnů. Můžete pracovat také s počtem zobrazení. Vycházel bych z celkového poměru zombie produktů k běžným produktům.
2. Vyberte tyto produkty a označte je pomocí custom labelu.
Pomůže vám skript: https://github.com/google/low_volume_skus/blob/main/low_volume_skus.js. Tento skript ve výchozím stavu považuje za zombie produkty, které mají méně než 1 kliknutí a označí je štítkem LAST_30_DAYS. To si můžete upravit. Nezapomeňte spuštění skriptu načasovat, aby se data aktualizovala.
Jde to udělat také ručně, ale bude to vyžadovat častou údržbu a kontrolu.
3. Importujte tyto hodnoty k vašim produktům přes Google Merchant Center
Skript udělá selekci do Google Sheets a ty propojíte do Google Merchant Center. Opět musíte nastavit opakované načítání, aby to bylo automatické.
4. V běžných Performance Max kampaních pomocí nastavení skupin záznamů vylučte produkty s tímto štítkem.
4. Vytvořte novou kampaň, která bude propagovat tyto produkty.
Produkty můžete oživovat přes zvlášť vytvořenou Performance Max kampaň, ale setkal jsem se i s oživováním přes klasickou Nákupní kampaň. Produkty vložíte opět pomocí vlastních štítků.
Původní doporučení, které jsem k těmto kampaním dostal, bylo aby kampaň měla za cíl maximalizaci konverzí bez cílové ceny za akci. Mě se více osvědčila P.Max kampaň s cíli v souladu s cílem účtu (zpravidla hodnota konverzí s požadovanou návratností i pro zombie kampaně), je to sice o něco pomalejší, ale podstatně efektivnější z hlediska ROAS.
6. Poté co je produkt oživený, vrátí se do původní P.Max kampaně.
Pokud vám bude selekci dělat skript, vyexportuje ji do Google Sheets a ty propojíte do Google Merchant Center, bude to automatické. Po oživení přiřadí skript produktu štítek LABEL_RAMPED_UP, tak s tím počítejte v nastavení kampaní. 🙂
Jaké to bude mít výsledky je individuální – záleží kolik produktů máte zombie produktů, poptávce po zombie produktech, jejich prodejním potenciálu, konverzní míře webu a správnosti nastavení selekce a kampaní pro zombie. Hlavní síla je v tom, že oživování produktů jde nastavit pomocí automaticky, takže na základě tohoto nastavení můžete dlouhodobě získávat obrat navíc díky prodeji produktů, které by jinak byly zombie.
Pokud byste potřebovali pomoc s oživování zombie produktů nebo obecně s Google Nákupy a Performance Max kampaněmi, můžete mi napsat na ivo@pacinek.cz.
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.