V aktuální situaci dostal koronavirus obrovský prostor v médiích. Navíc strach patří mezi nejsilnější emoce. Co to způsobilo v chování uživatelů na internetu? Jak se zvýšila hledanost koronaviru? Jak je na tom koronavirus v hledanosti oproti chřipce a nachlazení? Jak ovlivnil koronavir hledanost produktů a značek?
Pojďme se na to podívat. Zpracoval jsem data o vyhledávání v Seznam.cz.
Hledanost koronaviru vs. tradiční nemoci
Nejprve se podívejme na období „před koronavirem“. V roce 2019 lidé běžně vyhledávali tradiční nemoci – chřipku a nachlazení ve stovkách hledání měsíčně. Chřipka budila větší zájem a v období své sezony dosahovala peaků ve vyhledávání.
Od ledna 2020 se zvyšoval počet zpráv o koronaviru. Nejprve v Číně, poté Itálie. Hledanost koronaviru se z měsíce na měsíce rapidně zvýšila. Z nuly na 70 tisíc hledání za měsíc. Koronavir v zájmu veřejnosti naprosto porazil chřipku i nachlazení.
Sledujte jak se v grafu 2 změnilo měřítko. Chřipka a nachlazení jsou úplně dole. Přestože hledanost chřipky se v lednu zpětinásobila, oproti koronaviru není v grafu téměř vidět.
Ochranné produkty proti koronaviru
V období před koronavirem lidé jen zřídka (v desítkách měsíčně) hledali gely, roušky a nejméně respirátory. Může to být způsobené také tím, že dezinfekční gely se nakupují spíše v kamenných obchodech. Roušky nakupují instituce a lékaři, často od stejných dodavatelů a opakovaně. Tedy nemusí je hledat online.
Po zprávách o koronaviru v Evropě a ČR se lidé začali zajímat také o tyto „ochranné pomůcky“.
S rozšířením povědomí o koronaviru, se v médiích začaly objevovat zprávy, že od koronaviru může ochránit respirátor FFP3. A tak hledanost respirátorů FFP3 vyskočila z téměř nuly na víc než dvěstětisíc hledání za měsíc. Tedy víc než o informace o koronaviru – aktivátoru poptávky po respirátoru. Skokově se také zvýšilo hledání dezinfekčních gelů a roušek – z desítek do tisíců, ovšem v grafu respirátor odsunul měřítko do stovek tisíců.
Značky a výrobci
Další z „účinků“ koronaviru bylo skokové zvýšení zájmu o značky a firmy, které vyrábí „ochranné“ produkty. Což bude mít za následek upevnění povědomí o těchto značkách.
Zanalyzoval jsem hledanost čtyř z nich:
- Sanytol – výrobce dezinfekčních prostředků včetně gelů na ruce.
- 3M – velká společnost, renomovaný výrobce velké řady výrobků pro firmy i domácnost, který mimo jiné vyrábí i respirátory FFP3.
- Nanologix – česká firma vyrábějící ochranné masky. V médiích se objevilo, že od této firmy si objednala masky i správa Pražského hradu.
- Batist Medical – výrobce produktů pro zdravotnictví. Vyrábí také roušky a masky.
V roce 2019 lidé průběžně hledali značky Sanytol a 3M ve stovkách měsíčně. Batist Medical v desítkách za měsíc a firma Nanologix byla ve vyhledávání Seznamu pouze v jednotkách za měsíc.
V únoru 2020 hledanost značky Sanytol (ve spojitosti s jeho gelem) překročila 3500 hledání měsíčně, hledanost 3M překročila 1300, Batist Medical se dostala nad 1600 a jen málo hledaná Nanologix byla hledána 269 krát za měsíc.
Není to zvýšení povědomí prostřednictvím reklamní kampaně, ale prostřednictvím aktuální potřeby. O silnější to může být účinek primingu ve vztahu spotřebitelů k těmto značkám, které se upevní v mysli spotřebitelů spolu s pozitivní asociací ochránců před nebezpečným virem. Jaký výrobce dezinfekce (na ruce nebo i na podlahy) vás nyní napadne nejdříve?
Nárůst počtu nakažených v Česku, vládní opatření a související mediální pozornost napovídají tomu, že čísla za hledanost v březnu budou ještě vyšší.
Také by šlo ověřit, že koronavirus měl i obrácený účinek na hledanost jiných produktů a značek – zejména zbytné produkty a služby.
Držme si palce, ať koronavirus rychle opustí Česko, Evropu a celou planetu.
A až se vrátí věci do normálu, můžete se zamyslet, co vaše firma:
- Měříte povědomí o značce a firmě?
- Sledujete sezónnost a poptávku produktů?
- Hledáte spouštěče poptávky po produktech?
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.