Reporty s tržbami a konverzemi od agentury nebo konzultanta obsahují vyšší čísla než byste našli v Google Analytics a při součtu všech kanálů v celkových tržbách? Jak je to možné? Může to být společné nedorozumění nebo v horším případě kouzlení s čísly. Příklad:
Reportující | Kanál | Tržby |
Agentura 1 | Facebook reklamy | 600 000 Kč |
Agentura 2 | Google Ads a Sklik | 900 000 Kč |
Agentura 3 | E-mailing = newslettery | 1 000 000 Kč |
Součet reportů | 2 500 000 Kč | |
Skutečné tržby eshopu | 2 000 000 Kč |
Součet reportů je 2 500 000 Kč, ale skutečné tržby e-shopu jsou 2 000 000 Kč.
Jak je možné, že v reportu je v součtu o 500 000 Kč víc, než jsou celkové tržby e-shopu? Co je špatně?
Jako začátečníci se budete setkávat s reporty, které vám doručí agentura. Zajímat vás budou zejména konverze (splněné cíle = objednávky, registrace) a u e-shopů tržby. Pojďte nakouknout pod pokličku a pochopit, co jednotlivé výsledky znamenají.
Zdroje čísel a reportů
Čísla a reporty mohou pocházet z více zdrojů – z různých nástrojů online marketingu.
Nejprve je důležité si říct, že způsob reportování jednotlivých systémů a nástrojů je odlišný. A poté nastavit správný zdroj pro reportování.
Každý nástroj může reportovat tržby a konverze odlišným způsobem podle přiřazení zdroje konverze, což způsobuje odlišná čísla při celkových výsledcích.
Nástroje ke správě kanálů
Takovými jsou například PPC systémy Google Ads, Sklik, Facebook reklamy nebo třeba e-mailingový nástroj Mailkit.
Tyto nástroje reportují veškeré tržby a konverze, které vznikly poté co se uživatelé přes jejich kanály prokliknou na web či e-shop.
Příklad: Pokud se uživatel proklikne přes reklamu Skliku a nakoupí, Sklik si započítá konverzi a hodnotu objednávky.
To zní logicky, ale velká část uživatelů navštíví web několikrát před samotným nákupem. Navíc navštíví web z různých online kanálů a jedna objednávka se tak započte v každém nástroji spravující daný kanál.
Při prostém součtu konverzí a tržeb uvidíte konkrétní objednávku opakovaně, což uměle navyšuje a zkresluje výsledky a obrat webu či e-shopu.
Příklad:
- 6 dnů před nákupem přijde uživatel na e-shop z newsletteru,
- 4 dny před nákupem přijde uživatel na e-shop z reklamy ve vyhledávání Google,
- 2 dny před nákupem přijde uživatel na e-shop z reklamy v obsahové síti Skliku,
- v den nákupu přijde na e-shop z Facebooku.
Kdo si konverze započítá? Všechny systémy. Jedna skutečná objednávka, jedna tržba – krát čtyři.
Správný součet tržeb a konverzí získáte prostřednictvím jednotného nástroje webové analytiky.
Webová analytika – Google Analytics
Nástroje webové analytiky vyhodnocují výsledky e-shopu jako celku. Takže celková čísla v reportech by měly být shodná s celkovými výsledky e-shopu. Nehrozí chyba násobného součtu. To je fajn.
Tabulka z úvodu by mohla vypadat následovně:
Reportující | Kanál | Tržby z nástrojů kanálů | Tržby z webové analytiky |
Agentura 1 | Facebook reklamy | 600 000 Kč | 320 000 Kč |
Agentura 2 | Google Ads a Sklik | 900 000 Kč | 650 000 Kč |
Agentura 3 | E-mailing = newslettery | 1 000 000 Kč | 750 000 Kč |
Další kanály | 280 000 Kč | ||
Celkem e-shop | Celkem tržby e-shopu | nelze sčítat | 2 000 000 Kč |
Už máme přesnější čísla a při rozhodování o investicích a jejich návratnosti se můžeme lépe orientovat.
Nastává otázka – kterému kanálu přiřadit zásluhu za objednávku od uživatele, který postupně přišel přes 4 různé kanály?
Google Analytics ve výchozím stavu přiřazuje zásluhu na nákupu poslednímu nepřímému kanálu, který návštěvníka přivedl.
To znamená poslednímu kanálu, který návštěvníka přivedl, ale nebere v potaz přímou návštěvnost (direct). Tento model se jmenuje Last Non-Direct Click (poslední nepřímý proklik).
Poskytuje tento model relevantní data se správným rozdělení zásluh na tržbách, aby pomohl k přesnému rozhodování o kanálech a kampaních?
Spíše ne, protože existují kanály a kampaně, které jsou zaměřené na hardsell (remarketing a slevy), ale také akviziční kampaně a kanály (zaměřené na získávání nových návštěvníků a otevírání konverzní cesty).
Při vyhodnocování modelem Last Non-Direct Click budou hardsellové kampaně nadhodnoceny a akviziční naopak podhodnoceny.
Je to podobné jako by se ve fotbalu všechny zásluhy na výsledky přiřazovaly pouze útočníkům. Hráči, kteří pomohli k přihrávce nejsou zohledněny v zásluhách. Ale bez nich nebo bez brankáře by to nešlo.
Jak vyhodnocovat správně?
Začátečníkům v onlinu doporučuji při práci s reporty, aby brali v potaz jejich zdroj – nástroj kanálu vs. webová analytika (celku):
- Reporty z webové analytiky mají větší váhu pro rozhodování o eshopu jako celku. Při vyhodnocování výchozím modelem (Google Analytics – Last Non-Direct Click), neberte čísla jako pevná, ale zohledněte povahu kanálu a kampaně.
- Reporty z nástrojů kanálů používejte pro hodnocení výkonu samotného kanálu.
Není to ideální stav vyhodnocování, ale začátečníci budou zahlceni dalšími novinkami a znalostmi. Přesnější vyhodnocování přes atribuční modely by jim zamotalo hlavu. Ale musí počítat s tím, že můžou vzniknout neefektivní kampaně a zejména podhodnocení akvizic.
Pokročilí už budou sami pracovat s nástroji online marketingu a musí při tom mít na vědomí, že u reportu z webové analytiky mají velký význam atribuce a volba správného atribučního modelu, který nejvíce odpovídá jejich byznysu – podle pozice značky na trhu, povahy produktů, cílů online marketingu a komunikace.
A také při práci v nástrojích na správu jednotlivých kanálů je potřeba vědět, jaký atribuční model tento nástroj používá.
Příště se v seriálu Základy online marketingu podíváme na online kampaně vs. offline kampaně. A vysvětlíme si, proč se v onlinu může vyplatit propagovat produkt i mimo sezónu.
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.